رژیم‌های غذایی دارای بار گلایسمی بالا می تواند افسردگی و خستگی را افزایش دهد

 10 اوت 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داده است رژیم‌های غذایی دارای بارگلایسمی بالا با علائم  افسردگی، خستگی و اختلال خلقی بیشتر در مقایسه با رژیم‌هایی با بارگلایسمی پایین ارتباط دارد.

بار گلایسمی[1] به افراد کمک می کند تا از تأثیر وعده‌های غذایی بر مقدار قندخون خود آگاه شوند. غذاهایی که دارای بار‌گلایسمی بالایی هستند غذاهایی با مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند که به سرعت مقدار قندخون را افزایش می دهند. برنج، نان و بسیاری از غلات صبحانه مثالهایی از غذاهایی با بار‌گلایسمی بالا هستند.

در این تحقیق جدید، محققان مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinsonدر سیاتل آمریکا چندین فرضیه  را در مورد رژیم غذایی و خلق‌وخو بررسی کردند، آنها همچنین به بررسی میزان این تأثیرات بر خلق وخوی افراد پرداختند.

آنها از 28 شرکت کننده ی دارای وزن سالم، اضافه وزن و یا چاق که هیچ یک به دیابت مبتلا نبودند، ثبت نام کردند. سپس بصورت تصادفی آنها را در گروههای مختلف رژیم غذایی با بارگلایسمی کم و زیاد برای مدت 28 روز قرار دادند. از همه ی شرکت کنندگان خواسته شد گزارشی از ارزیابی خلقی و انرژی خود در طی این مداخلات ارائه دهند. علاوه براین، خلق وخوی آنها با استفاده از دو معیار ارزیابی خلق‌و‌خو[2] و افسردگی[3] در ابتدا و انتهای تحقیق بررسی گردید.

محققان مشاهده کردند که نشانه های افسردگی در شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی با بار‌گلایسمی بالا استفاده می کردند، 38 درصد بالاتر است. نمره ی این افراد از نظر اختلال کلی خلق وخوی و نمره ی خستگی و اینرسی به ترتیب 55 درصد و 26 درصد بالاتر بود.

هنگامیکه محققان به تجزیه و تحلیل زیر گروه ها بر اساس وزن افراد پرداختند، نمره ی معیار افسردگی در میان شرکت کنندگان دارای اضافه وزن یا چاق، 40 درصد در مقایسه با افراد دارای وزن سلامت  بالاتر بود.

نویسندگان مقاله ابراز داشتند: با توجه به میزان چاقی و افسردگی کنونی، نتایج این مطالعه برای پزشکان  مراقبتهای بهداشتی و سیاست گذاران در هنگام  بررسی الگوهای تغذیه ای نه تنها برای افرادی که بدنبال داشتن وزن سلامت و خلق و خوی سالم هستند بلکه برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، مهم است. یک نقطه ی قوت قابل توجه در این مطالعه، تصادفی بودن و کنترل دار بودن آن است که استفاده ی بالینی بسیار بیشتری نسبت به مطالعات مشاهده ای برای تحقیقات مداخله ای تغذیه ای دارد.

چنانچه به دستگاه های قندسنج خانگی دسترسی دارید شما می توانید غذاهایی را که به کنترل قند خون شما کمک می کنند، شناسایی کنید. برای این کار لازم است قبل از خوردن وعده ی غذایی مذکور، دو و 4 ساعت پس از آن قند خونتان را اندازه گیری کنید تا از پاسخ بدن خود به آن غذا مطلع شوید. شایان ذکر است که برخی افراد مبتلا به دیابت دارای تحمل مختلفی نیست به کربوهیدراتهای موجود در غذا نسبت به  سایر افراد هستند. این مطالعه بصورت  آنلاین در مجله ی Science Directمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/eating-high-glycemic-load-diet-could-increase-depression-and-fatigue-96305060.html

 



[1] GL

[2] the Profile of Mood States subscales

[3] CES-D